01.06.2020 klo 12.00
Pfizer ja Pharmadata ovat kehittäneet pd3-nimiseen apteekkitietojärjestelmään uuden lääkehoidon tukipalvelun, jonka tarkoituksena on tukea suunnitellun lääkehoidon toteutumista ja pyrkiä parantamaan lääkehoitojen vaikuttavuutta. Hankkeen perimmäisenä tavoitteena on lääkehoitojen mahdollisimman oikea ja turvallinen toteutuminen. Palvelu koostuu yritysinfosta ja yritysviestistä.
Yritysinfo
Farmasistit ovat päivittäin työssään tekemisissä laajan lääkekirjon kanssa. Yritysinfon tietoruutu tarjoaa farmasistille reseptilääkkeistä käytännönläheiset lääkkeen oikeaa ja turvallista käyttöä edistävät tiedot asiakkaan kanssa läpikäytäväksi. Yritysinfosisällöt käsittelevät muun muassa lääkehoidon tavoitteita sekä potilastukiohjelmia.
Yritysviesti
Mikäli asiakas antaa luvan, hän saa apteekissa asioimisensa jälkeen tekstiviestitse lisätietoa lääkehoitoon liittyvistä keskeisimmistä asioista.Tekstiviestien tavoitteena on palauttaa asiakkaan mieleen tärkeimmät apteekissa läpikäydyt asiat, ohjata potilas luotettavien tietolähteiden äärelle tai muistuttaa tärkeistä lääkehoitoon liittyvistä tapahtumista. Tekstiviesti voi esimerkiksi muistuttaa potilastukiohjelmasta, seurantakäynnistä tai tehosterokotteen ajankohdasta.
Oikein toteutetulla lääkehoidolla tavoiteltuun hoitotulokseen
Palvelukehityksen taustalla on ajatus, että vain oikein toteutettu lääkehoito voi tuottaa tavoitellun hoitotuloksen. Palvelun kehitystyö lähtikin liikkeelle havaitusta tarpeesta edistää suunnitellun lääkehoidon toteutumista, sillä lääkehoito saattaa keskeytyä perusteetta tai rokotesarjojen tehosterokotukset voivat unohtua.
Tiedossa ei ole, että maailmalla olisi toteutettu vastaavaa lääkehoidon tukimuotoa, vaan hanke on uraauurtava. Ensivaiheessa yritysinfo ja yritysviesti ovat käytössä yksittäisillä lääkevalmisteilla, mutta niiden määrän odotetaan kasvavan pian. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa palvelu olisi käytössä mahdollisimman laajasti Suomen apteekeissa ja siten mahdollisimman monen potilaan tukena.