18.02.2020 klo 10.00
Terveydenhuollon ja digitalisaation murros muuttaa potilaan roolia sairauden hoidossa entistä aktiivisemmaksi toimijaksi, ja tulevaisuudessa digitaalisten potilasratkaisujen tarve kasvaa. Potilaan hoidon ja arjen tueksi lääketeollisuus on ryhtynyt kehittämään palveluita, jotka edistävät potilaan hoidon kokonaisvaltaista onnistumista.
Terveydenhuollon digitalisaatio mahdollistaa potilaan aiempaa aktiivisemman roolin tiedon tuottamisessa sairaudesta ja hoidon hallinnassa. Kroonisissa sairauksissa sairastava on yhä useammin oman hoitoketjunsa kokoava linkki, jonka ympärille moniammatillinen hoitotiimi muodostuu. Jotta hoito onnistuisi parhaalla mahdollisella tavalla, sairastavan on hyvä osata kertoa oireistaan, tarpeistaan ja ymmärtää sairauden luonne kokonaisvaltaisesti. Tulevaisuudessa potilaan tukipalveluiden tarve kasvaa.
Tarpeita digitaalisille ratkaisuille terveydenhuollossa muodostuu samalla, kun opimme käyttämään digitaalisia palveluita sujuvasti muussa arjessa ja alamme kaivata samankaltaista toimivuutta myös terveydenhuoltoon.
Digitaaliset palvelut voivat tuoda sairastavalle apua arkeen
Olemme Pfizerilla sitoutuneita edistämään terveyttä kokonaisvaltaisesti ja tukemaan potilaita elämänmittaisten sairauksien kanssa. Esimerkiksi haavaista paksusuolitulehdusta sairastavien UC Narrative -kyselyn[1] mukaan sairastavat kokevat fyysisten oireiden lisäksi sairautensa lisäksi henkisesti uuvuttavaksi. Sairauden pahenemisvaiheissa potilaat kuvailivat tuntevansa mm. toivottomuutta, eristyneisyyttä, häpeää ja lisäksi syyllisyyttä väliin jääneistä sovituista menoista tai tapaamisista. Moni kaipaisi apua arkeen sekä vertaisen, jonka kanssa käydä läpi samoja arjen haasteita. Toisaalta kotoa on vaikea lähteä, kun sairaus sitoo pysymään kotona.[1]
Kokonaisvaltainen hoidon onnistuminen voi vaatia yksilöllisen lääkehoidon lisäksi esimerkiksi arjen sujumista, tukea henkiseen hyvinvointiin, vertaistukea, tietoa sairaudesta, motivoitumista sairauden hoitoon sekä tukea arjen terveellisiin ratkaisuihin.
Olemme ottaneet Pfizerilla ensimmäiset konkreettiset askeleet tarjotaksemme kokonaisvaltaista tukea kroonisten sairauksien kanssa eläville potilaille. Haavaista paksusuolitulehdusta sairastavien potilaiden käyttöön olemme tuoneet yhteistyössä suomalaisen start-up-yrityksen HUOLETIn kanssa palvelun, jossa sairastavan on mahdollista mm. keskustella koulutettujen vertaishenkilöiden kanssa silloin, kun sairaus näyttää hankalan puolensa.
Teemme yhteistyötä myös Popit-nimisen yrityksen kanssa. Palvelu auttaa tarvelähtöisesti potilasta ottamaan lääkkeensä juuri oikeaan aikaan, eli lähettää muistutuksen niille, jotka unohtavat ottaa lääkkeensä. Näin lääkitys voi toimia tarkoitetulla tavalla ja potilas saa tarvitsemaansa hoidon. Popitin ratkaisu tukee siten lääkehoidon tarkoituksenmukaista toteutumista.
Paljon on kuitenkin vielä tehtävää, jotta voisimme tarjota potilaille tukea jokaisella tunnistamallamme osa-alueella (viittaa kuvaan), ja tämä voi onnistua vain kiinteässä yhteistyössä teknisten ratkaisujen kehittäjien,terveydenhuollon ammattilaisten ja potilaiden itsensä kanssa.
Lähde
Pfocus-kirjoitussarjassa Pfizerin asiantuntijat kirjoittavat tieteestä, tutkimuksesta ja terveysalasta. Blogissa esitetyt mielipiteet eivät välttämättä vastaa Pfizerin virallista kantaa, vaan asiantuntijat esittävät omia henkilökohtaisia näkemyksiään.
Kaikki blogit löydät osoitteesta: Blogit